Vinbergssnäckan Jan

 Får jag lov att presentera Jan. Fann honom i jordhögen här hemma och bestämde mig för att fotografera honom. Är han inte söt?
     Man kan ju tycka att sniglar är lite läskiga, men de är faktiskt väldigt harmlösa ( om de nu inte bits som Jan gjorde på mitt finger, sniglar har runt 1000 små tänder i sin lilla käft. ) Enda sedan barnsben har jag facinerats av dessa stora sniglar. När jag var liten samlade jag dem i en låda där jag la blad och blommor i botten, men allt var ju förgäves eftersom de var borta dagen efter. Men istället för att samla dem tänker jag faktiskt namnge sniglarna som finns här på tomten, jag döpte just denna till Jan vilket jag skrev på snäckan. Viktigt att nämna att jag skrev där texten inte syns eftersom detta kan förhindra deras kamouflage. Erkänn att jag låter lite underlig nu när jag faktiskt skriver ett helt inlägg om sniglar?

Visste ni att den genomsnittlige vinbergssnäckan faktiskt lever i 8- 10 år och i vissa fall upp till 30. Mja, det finns mycket att lära.
Om ni vill så kan ni ge namnförslag till nästa snigel jag hittar, de är hermafroditer så det kvittar vilket kön namnet har. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0